Δευτέρα, 17 Νοεμβρίου 2014

Πρόταση για Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα: «Αρχιτεκτονική για παιδιά - Αναπτύσσοντας την Πολιτειότητα»



Λιβαδειά:  17/11/2014
     Aριθ. Πρωτ: 201
Το Πρόγραμμα είναι μία πρόταση συνδιαμόρφωσης γνώσης  και δράσης. Μπορείτε να το δηλώσετε ως Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας και όχι Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα, γιατί ξεκινάμε από την έννοια του χώρου και προτείνουμε δράσης παρέμβασης σε αυτόν.
Τι είναι πολιτειότητα: Η λέξη είναι νεολογισμός (citizenship). Είναι σύνθετη έννοια με διαχρονικά μεταβαλλόμενη σημασία  και περιλαμβάνει:  την έννοια της υπηκοότητας (μέλος μιας πολιτικής κοινότητας),  την αυτοεικόνα (το προσωπικό νόημα που δίνει κάποιος στο ότι είναι πολίτης μιας χώρας) και τη συμμετοχή στα κοινά.
Οι στόχοι της αγωγής στην πολιτειότητα είναι:
* Η καλλιέργεια της αυτοσυνείδησης του μαθητή που ανήκει στην κοινωνική ομάδα του σχολείου με άξονες: εαυτός, άλλος.
* Η συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων με διάλογο.

* Η ανάπτυξη των δεξιοτήτων του ενεργού πολίτη (καλλιέργεια κριτικής και συστημικής σκέψης, και ευαισθητοποίησης στα τοπικά και παγκόσμια προβλήματα).
* Η ανάπτυξη της εμπλοκής των μαθητών στην ευρύτερη κοινότητα.
Άρα αγωγή στην πολιτειότητα είναι αγωγή στη δημοκρατία και αγωγή στα δικαιώματα του παιδιού!
  Μέχρι σήμερα, ο σχεδιασμός της πόλης ήταν προνόμιο των ειδικών ή αποτέλεσμα των ιστορικών συνθηκών. Έχουμε το περιβάλλον που μας αξίζει;
Ο δρόμος για τη διαμόρφωση εναλλακτικών κοινωνιών βασισμένο στις ανθρώπινες και οικολογικές αξίες περνάει μέσα από την κριτική εκπαίδευση, την ενδυνάμωση των κοινωνικών ομάδων και τη συμμετοχή των πολιτών στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων.
Είναι ζήτημα της υπεράσπισης των δικαιωμάτων των παιδιών να δίνεται έμφαση στην απόκτηση αυτοπεποίθησης των παιδιών σε σχέση με τις ιδέες τους για το περιβάλλον τους και στην ενθάρρυνση της συμμετοχής τους στα ζητήματα του περιβάλλοντος και της κοινότητάς τους.
Πολιτειότητα και Κοινωνικό Σχολείο
Αυτό που δημιουργεί την αίσθηση της κοινότητας («του ανήκειν») είναι η εκφορά της γνώμης των παιδιών, η κατάκτηση της πολιτιστικής ιδιαιτερότητας του χώρου που ζουν, η εμπέδωση των δικαιωμάτων τους και η πολιτική αγωγή με τη μορφή δράσης σε τοπικό επίπεδο.
Γιατί τα παιδιά, από τη μέση παιδική ηλικία, δηλαδή από εφτά χρόνων…
* είναι ικανά να αναγνωρίζουν τις ανάγκες τους και να τις εκφράζουν,
*  έχουν επίσης τη δυνατότητα να οραματίζονται το μέλλον και να εκφράζουν τις ιδέες τους,
* έχουν τη δυνατότητα να καλλιεργήσουν τις κοινωνικές και γνωστικές τους δεξιότητες, καθώς και την αίσθηση της σύνδεσής τους με τους άλλους ανθρώπους και τη φύση,
* μαθαίνουν να ασκούν επιρροή στο περιβάλλον τους και μπορούν να αναπτύξουν μεγαλύτερη ικανότητα διαχείρισης του περιβάλλοντός τους,
* αναπτύσσουν την κριτική τους σκέψη, την αισθητική τους,
* συνειδητοποιούν τις κοινωνικές διαφορές,
* αναπτύσσουν επικοινωνιακές δεξιότητες,
* καθώς και την ικανότητα να σχεδιάζουν και να πραγματοποιούν αλλαγές,
* εμπλέκονται σε συμμετοχικές διαδικασίες, δυναμώνουν ψυχικά και αποφεύγουν την αποξένωση.
Αρχιτεκτονική για παιδιά… με  2 προτάσεις:
1. Η αναδιαμόρφωση του προαύλιου, της γειτονιάς, ή της πόλης μας.
2. Η υιοθέτηση ενός χώρου κτισμένου ή άχτιστου   π.χ. ενός  μνημείου, μιας διαδρομής, ενός κτιρίου, μιας τοιχογραφίας, ενός αγγείου… με ιστορία
Η αναδιαμόρφωση …μέσα από 4 στάδια:
1.Η γνώση/επίγνωση αφορά την κριτική διερεύνηση ενός προβλήματος, των αιτιών του και των δυνατοτήτων επίλυσής του.
 2.Η δέσμευση αφορά την ενθάρρυνση και τη στήριξη της διάθεσης των μαθητών για δράση.
 3.Το όραμα αφορά τις ιδέες, τα όνειρα και τις αντιλήψεις των παιδιών για τη ζωή τους στο μέλλον αλλά και για την κοινωνία (αποφασίζουν τι θέλουν να αλλάξουν)
4.Οι εμπειρίες δράσης αφορούν το καθαυτό κομμάτι της δράσης.
Η υιοθέτηση… μέσα από 6 στάδια:
 (υπεισέρχεται η μελέτη της Τοπικής Ιστορίας)
1.Η γνωριμία (προφορικές & καταγεγραμμένες μνήμες)
2.Η συσχέτιση διαχρονικά και συγχρονικά
3.Η ανάδειξη & προβολή του χώρου στην τοπική κοινωνία
4.Οι προτάσεις για τη μελλοντική χρήση
5.Η δέσμευση για τη διαφύλαξη της πολιτιστικής κληρονομιάς
6.Προτάσεις & Δράσεις στο σχολείο ορμώμενοι από το θέμα τους
Υλικό από Συνεργασίες:
*  Θ ΕΚΠΑ Θήβας
*  23η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων
*  Πολυτεχνείο
* Κέντρο Έρευνας Λαογραφίας Ακαδημίας Αθηνών
* Μουσείο Δελφών
* Monumenta
* Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού
*  Δίκτυο με τα Πειραματικά Σχολεία για τα Ιστορικά Εκπαιδευτικά Κτίρια
Τελετή λήξης
Παρουσιάζετε ό,τι έχετε αποφασίσει με τους μαθητές σας ως τελικό προϊόν π.χ. Έκθεση ζωγραφικής, έκθεση φωτογραφίας,  μουσική ή θεατρική παράσταση, μακέτα, διαμόρφωση προαυλίου, βιβλίο, comics, αφίσες, επιστολές, ιστοσελίδα …
Σημείωση: Υλικό θα βρείτε στο ιστολόγιο των Σχολικών Συμβούλων ή επικοινωνήστε μαζί μας.
Η ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ


               ΚΑΤΣΙΦΗ – ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗ ΣΠΥΡΙΔΟΥΛΑ
                     


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.